Dydaktyka

  • Chemia rolna

    Celem przedmiotu jest poznanie właściwości nawozów mineralnych i naturalnych jako podstawowych środków produkcji w rolnictwie niezbędnych do uzyskiwania odpowiednich pod względem ilości i jakości plonów roślin uprawnych. Przedmiot obejmuje 30 h  wykładów,  45 h zajęć laboratoryjnych oraz ćwiczeń terenowych.

  • Chemia Środowiska Przyrodniczego

    Celem przedmiotu jest przedstawienie w skali globalnej jak i lokalnej naturalnej migracji pierwiastków i ich związków w szeroko rozumianym środowisku przyrodniczym obejmującym litosferę atmosferę, hydrosferę i biosferę. Wyjaśnienie przyczyn przemian chemicznych zachodzących w środowisku i roli pierwiastków w procesach syntezy i rozkładu naturalnej materii w układach ożywionych i nieożywionych, włączając w to specyficzne zmiany wywołane działalnością człowieka. Przedstawienie zakłóceń naturalnych cykli obiegowych pierwiastków związanych z rozwojem rolnictwa, przemysłu oraz postępu cywilizacyjnego  wraz z oceną ich skutków środowiskowych.

  • Przyrodnicze wykorzystanie odpadów

    Celem przedmiotu jest przedstawienie w skali lokalnej i globalnej przepływu substancji odpadowych jako atrybutu współczesnej cywilizacji. Charakterystyka wybranych grup odpadów pod względem ich przydatności do przyrodniczego wykorzystania (odpady komunalne, odpady z rolnictwa, odpady z przemysłu rolno-spożywczego, przemysłowe odpady wapniowe i in.). Ocena korzyści i zagrożeń związanych z przyrodniczym wykorzystaniem odpadów. Zaprezentowanie optymalnych rozwiązań dotyczących metod i sposobów przyrodniczego zagospodarowania różnych odpadów organicznych i mineralnych.

  • Obieg pierwiastków w środowisku

    Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawami oraz mechanizmami wpływającymi na obieg podstawowych makroelementów w ekosystemach wodnych i lądowych.

  • Ochrona i Monitoring Środowiska

    Cele przedmiotu jest przedstawienie skali degradacji szeroko pojętego środowiska jako ubocznego skutku rozwoju gospodarczego.  Przedstawienie prawnych i technicznych narzędzi ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem systemów monitoringu. Zaprezentowanie współczesnego podejścia do użytkowania środowiska i jego ochrony, co określa się mianem „zarządzanie środowiskiem”.

  • Analiza LCA

    Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z analizą energetyczno-ekologiczną (środowiskową) wyrobów, procesów prowadzoną w pełnym cyklu ich istnienia nazywaną analizą LCA (Life Cycle Assessmet), czyli analizą cyklu życia.

  • Techniki OZE

    Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z klasyfikacją odnawialnych źródeł energii (OZE), wskazanie potencjalnych zasobów energetycznych w rolnictwie, a także zwrócenie uwagi na zalety stosowania OZE oraz bariery rozwoju w świetle aktualnie obowiązującego prawa oraz rachunku ekonomicznego.

  • Analiza instrumentalna

    Celem nauczania przedmiotu jest nadanie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentom w zakresie pracy laboratoryjnej i analityki chemicznej, umiejętności planowania pracy w laboratorium chemicznym i wykonywania kalkulacji chemicznych niezbędnych do pracy w laboratoriach środowiskowych.

  • Współczesne aspekty żywienia roślin

    Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie z prawami i mechanizmami rządzącymi procesem mineralnego odżywiania roślin w zakresie umożliwiającym wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.

  • Nawożenie w produkcji integrowanej

    Celem przedmiotu jest poznanie właściwości nawozów mineralnych i naturalnych jako podstawowych środków produkcji w rolnictwie integrowanym niezbędnych do uzyskiwania odpowiednich pod względem ilości i jakości plonów roślin uprawnych. 

  • Recykling materiałów

    Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z krajowymi i europejskimi uregulowaniami prawnymi z zakresu gospodarki odpadami oraz z metodami recyklingu podstawowych grup odpadów, takich jak: tworzywa sztuczne, samochody, odpady elektroniczne, odpady opakowaniowe i in.

  • Biorafinerie rolnicze

    Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami konwersji biomasy, w wyniku których powstają paliwa, energia oraz substancje chemiczne, które stanowią substytut w/w produktów otrzymywanych metodami konwencjonalnymi.

  • Rolnictwo niskoemisyjne

    Celem nauczania jest poznanie praktyk zmniejszenia emisji substancji z rolnictwa do środowiska przyrodniczego.

  • Biofortyfikacja roślin

    Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z potrzebą i możliwością biofortyfikacji roślin i ich wykorzystaniem w celu wprowadzania różnych składników do diety człowieka oraz wykazanie, że odpowiednio zaplanowany i przeprowadzony proces biofotyfikacji może stanowić atrakcyjną alternatywę dla żywności fortyfikowanej i suplementów diety.

  • Biotransformacje w środowisku

    Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z naturalnymi i antropogenicznymi czynnikami wpływającymi na włączenie makro- i mikroelementów do obiegu biologicznego na poziomie gleba-roślina, nawóz-gleba i nawóz- roślina oraz udział mikroorganizmów w tych przemianach.

  • Żywienie roślin w systemie ekologicznym

    Przedmiot realizowany jest w języku angielskim. Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania żywieniem roślin w uprawach ekologicznych.